Dowiedzenie się, jak konserwować bramę garażową ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania jej sprawnego działania. Niektóre awarie mogą spowodować uwięzienie samochodu w garażu, ale regularna konserwacja dwa razy w roku może zmniejszyć prawdopodobieństwo takich wypadków. W tym przewodniku omówiono podstawy konserwacji bram garażowych, w tym przeglądy i proste czynności zamienne takie jak smar do siłowników bramy.
Spis treści:
Konieczna konserwacja
Mniej więcej dwa razy w roku należy sprawdzić działanie bramy garażowej. Czy brama pracuje głośniej niż zwykle? Czy brama działa płynnie czy słyszysz szarpanie? Przed rutynową konserwacją należy zgromadzić potrzebne narzędzia. Przed przystąpieniem do konserwacji profilaktycznej należy odłączyć zasilanie mechanizmu otwierania drzwi. Jeżeli pracujemy przy podniesionych drzwiach, należy zamocować zacisk na prowadnicy pod jedną z rolek, aby zapobiec ześlizgnięciu się drzwi. Okucia bramy garażowej wymagają okresowej kontroli pod kątem oznak zużycia. Sprawdź prowadnice i zawiasy bramy garażowej. Za pomocą klucza nasadowego lub śrubokręta w razie potrzeby dokręć wszelkie luźne śruby lub elementy złączne na ruchomych częściach. Sprawdź zużycie rolek bramy garażowej, które nie są przymocowane do systemu linek; na stalowych rolkach widać zużyte łożyska i mogą wyglądać na przekrzywione, natomiast rolki nylonowe mają tendencję do pękania z wiekiem. W razie potrzeby kup i zamontuj nowe rolki.
Testy bezpieczeństwa
Należy przeprowadzić poniższe testy bezpieczeństwa bramy garażowej i skontaktować się z fachowcem w celu dokonania naprawy, jeśli któryś z nich nie powiedzie się. Wyważenie drzwi garażowych. Odłącz bramę garażową od mechanizmu otwierania, aby można ją było obsługiwać ręcznie. Podnieś drzwi mniej więcej do połowy, a następnie zwolnij je. Brama powinna pozostać na swoim miejscu; jeśli się zsuwa, oznacza to, że nie jest wyważona. Wezwij serwisanta. Mechaniczna funkcja cofania. Umieścić kawałek drewna lub cegłę na podłodze garażu w miejscu, w którym poruszają się drzwi. Uruchom bramę garażową, aby się zamknęła. Gdy brama dotknie klocka, powinna odwrócić kierunek ruchu. Jeśli tak się nie stanie, należy wezwać technika. Fotokomórka bramy. Zlokalizuj dwie fotokomórki u podstawy bramy garażowej. Sprawdź ustawienie czujników; gdy są prawidłowo ustawione, będą świecić. Uruchom bramę garażową. Gdy brama się zamyka, pomachaj jakimś przedmiotem w poprzek ścieżki czujnika. Brama powinna natychmiast się cofnąć. Przetestuj co najmniej trzy różne punkty na drodze wiązki.
Smar do siłowników bramy
Większość automatycznych otwieraczy bram składa się z siłownika liniowego połączonego z silnikiem obrotowym. Śrubowy wał napędowy siłownika przenosi siłę z obracającego się silnika na ramię napędu śrubowego. Jeżeli silnik nie jest smarowany i pozostawiony do wyschnięcia, z powodu dużego oporu tłoka dochodzi do opóźnienia i w końcu do jego uszkodzenia. Nowoczesne automaty do otwierania bram mogą być łatwo smarowane. Mechanizm tłokowy jest zwykle zamknięty w rurze z otworami smarowniczymi po bokach. Smar do siłowników bramy jest rozprowadzany bezpośrednio przez otwory na wał napędowy śruby. Procedurę powtarza się około trzech razy, po czym można zamknąć mechanizm tłokowy. W przypadku konserwacji co dwa lata powinno wystarczyć jedno wstrzyknięcie płynu w otwór na dziesięć sekund.